.

.
Klicka på bilden om du vill köpa mina böcker.

söndag 26 februari 2012

Hen heter Charlie

- Vad kan en sån liten krabat heta då?
- Hen heter Charlie.
- Charlie. Det är väl både ett flick- och ett pojknamn, är det inte det.
- Jo.
- En grönklädd Charlie. Inte lätt att veta om det är en pojke eller en flicka då.
- Måste du veta det?
- Måste och måste. Lite nyfiken är jag väl.
- Varför det?
- Men…
- Gör det någon skillnad för dig om det är en pojke eller en flicka?
- Skillnad och skillnad...
- Detta är mitt barn. Hen heter Charlie. Vad heter du själv förresten?
- Jag heter Kim.
- Kim. Det är väl både ett flick- och ett pojknamn, är det inte det?
- Jo.
- En svartklädd Kim. Inte lätt att veta om du är en man eller en kvinna.
- Nä nu...

(skrivpuffutmaning: skriv om något missvisande)

10 kommentarer:

  1. Hon, han eller hen?

    SvaraRadera
  2. På knivsudden balanserar du mästerligt!

    SvaraRadera
  3. Läste du: http://www.expressen.se/kronikorer/jenny-stromstedt/jenny-stromstedt-genusfolket---som-nagot-ur-tolkien/ ?

    SvaraRadera
  4. Haha...Samtidigt är jag nog ganska ambivalent när det gäller "hen"-debatten..Och jag har läst någonstans att det första vi människor faktiskt gör är att konstatera vilket kön den vi möter (oavsett var) har. Det är en urinstinkt, förmodligen kopplad till freeze or flight. Och sen tycker jag att fokus borde ligga mer på maktförhållanden än på själva könsbegreppen..Nåja, jag skrattade i alla fall, du skriver alltid så "på pricken"..

    SvaraRadera
  5. Den var kul. Jag skulle hemskt gärna vilja träffa hen Charlie.

    SvaraRadera