.

.
Klicka på bilden om du vill köpa mina böcker.

onsdag 28 januari 2015

Kålsoppa

Han ser svettdropparna i hennes panna. Ser hur de strilar ner längs näsan och blir hängande en stund på nästippen innan de droppar ner i soppan. Kålsoppan. Alltid kålsoppa. Och mamma som alltid står lutad över spisen. Hon tittar inte upp när han kommer. Hon bara rör. Drygar ut soppan med några lökbitar och fortsätter att röra. Det ryker från kastrullen när hon lyfter på locket och han vänder bort sitt ansikte för att värja sig mot ångorna som slår emot honom. Men kålsoppsdoften ligger som en dimma över köket och han kommer inte undan. Det stinker om hela huset och honom själv med för den delen. Den unkna lukten har etsat sig fast i väggarna i köket och försvinner inte ens när det är nystädat.

Inspirerad av ordet svett från Skrivpuff.

6 kommentarer:

  1. Fin text, fin stämning. Extra kryddat med svettpärlor.

    SvaraRadera
  2. Kålsoppa låter inte som någon höjdare precis. :)

    SvaraRadera
  3. Blir inte heller sugen på kålsoppa, precis... ;)

    SvaraRadera
  4. korvsoppa är min ungdoms lukt... usch

    SvaraRadera
  5. Bra! Tröttsamt med samma, samma, samma mat. Känner känslan när jag läser texten, även om jag inte upplevt något liknande själv.

    SvaraRadera
  6. Den doften minns jag från någonstans ifrån, så nu har jag en Madeleine-kaka-upplevelse :). Tänk så länge det var sedan jag mindes den men nu lever den men inte minns jag varifrån den kom.

    SvaraRadera